Wikinezka - polska encyklopedia Pokémon, o wolnej treści.
Wejdź na nasz czat! - wystarczy tylko kliknąć!
Pomóż także poprawiać zalążki artykułów.

Pokémon Trading Card Game (GameBoy Color)

Z Wikinezka
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Pokémon Trading Card Game
{{{japoński}}}
[[File:{{{obrazek}}}|{{{rozmiar}}}]]
[[File:{{{obrazek2}}}|{{{rozmiar2}}}]]
{{{podpis}}}
Informacje
Generacja: {{{generacja}}}
Platforma: {{{platforma}}}
Kategoria: {{{kategoria}}}
Liczba graczy: {{{gracze}}}
Wydanie
Japonia: {{{jap}}}
Ameryka Północna: {{{usa}}}
Australia: {{{aus}}}
Europa: {{{eur}}}
Korea Południowa: {{{kor}}}

Pokémon Trading Card Game (czasem Pokémon TCG GB oraz Pokémon Card GB) - gra wydana przez Nintendo w 1998 roku w Japonii, 2000 roku w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej, klasyfikowana do pierwszej generacji. Zawierała podstawowe talie kart gry Trading Card Game. Przedstawiała 151 Pokémonów pierwszej generacji, jednak samych kart było 226.
W Japonii wydano jeszcze część drugą, zwaną Pokémon Trading Card Game 2.

Spis treści

Fabuła

Uwaga - tutaj zaczynają się informacje dotyczące fabuły gry.

Główna postać, której imię można wybrać (domyślnie: Mark), przeprowadza się do regionu zwanego TCG Island. Trafia do laboratorium doktora Masona, gdzie stacza pojedynek na karty z asystentem Samem. Po wygranej walce otrzymuje jedną z talii kart:

Ekran tytułowy

Gracz, wędrując po TCG Island, musi zdobywać medale. Otrzymuje je po zwycięskiej walce z liderem sali, zwanym Club Master. Musi również walczyć z rywalem o imieniu Ronald, który po zdobywaniu medali będzie wyzywał gracza na pojedynek. Osiem odznak pozwala na wejście do Grand Hallu, gdzie rozpoczyna się walka z odpowiednikiem ligi Pokémon w TCG Island o nazwie Grand Masters. Pokonanie ich czterech (za pierwszym podejściem - pięciu, razem z Ronaldem) umożliwi zdobycie czterech legendarnych kart.

Uwaga - tutaj kończą się informacje dotyczące fabuły gry.

System gry

Gra jest zbudowana na grafice 2D, wykorzystującej tło i sprite, podobnie jak gry z głównego kanonu. Gracz porusza się spritem w czterech kierunkach: pionowym (w górę i dół) i poziomym (w prawo i lewo). Wykorzystane są przyciski A do zatwierdzania, B do anulowania wybranych opcji i biegania (przytrzymując ten przycisk przy poruszaniu się postać przesuwa się szybciej), Krzyżyk do poruszania się postacią i wybierania opcji i START do otwierania menu.

Menu

Menu gry składa się z sześciu części. Pierwszą z nich jest STATUS, gdzie znajdują się informacje o imieniu, ilości zdobytych kart, czasie gry i zdobytych medalach. Drugą jest DIARY (pamiętnik), gdzie zapisuje się grę. Trzecią jest DECK (talia kart), gdzie układa się talie. Można mieć przy sobie maksymalnie cztery różne talie, układane ze zdobytych kart. Każdą z nich można zmodyfikować i nadać jej nazwę. Czwarta część to CARD (karty), która zawiera informacje o wszystkich posiadanych kartach. Rodzajów kart jest 226, jednak postać może mieć ich o wiele więcej, mając po kilka z każdego rodzaju (szczególnie dużo jest kart energii). Piątą częścią jest CONFIG (konfiguracja), gdzie zmienia się szybkość przewijania tekstu (pięć stopni), włącz/wyłącz animację, oraz język gry (niedostępne w wersji na emulatorach). Szóstą jest EXIT (wyjście), która wyłącza menu.

Walka

W TCG GB walką jest pojedynek karciany.
Tak, jak w oryginalnej, realnej grze Trading Card Game, zasady tych pojedynków różnią się od walk na prawdziwe Pokémony. W przeciwieństwie do gier kanonu w TCG GB walka z żadną osobą nie jest obowiązkiem i przed pojedynkiem system pyta się nas, czy chcemy walczyć (można odmówić). Jeśli zaakceptuje się wyzwanie, pojawia się ekran przedstawiający avatar przeciwnika, jego tytuł, imię i talię kart.

Początek

Początek gry

Najpierw talie liczące łącznie 60 kart obu graczy ulegają przetasowaniu i oboje otrzymuję po 7 kart do ręki.
W pierwszej turze gracz wybiera Pokémony, które będą walczyć. Rada: najważniejszy jest pierwszy Pokémon, gdyż to on będzie uderzał i przyjmował ciosy. Potem następuje rzut monetą. Jeżeli wypadnie Pikachu ("orzełek"), pierwszą rundę rozpoczyna gracz, jeśli moneta będzie pusta ("reszka"), przeciwnik.

Tury

Na początku każdej tury gracz ciągnie kartę. W tym momencie ma przed sobą ekran pojedynku.

PTCGinstrukcja.gif

Menu walki składa się z sześciu części:

  • HAND (ręka) - miejsce, gdzie trzyma się karty dozwolone do użycia (poza talią)
  • ATTACK (ataki) - lista ataków, które ma obronny Pokémon.
  • CHECK (szybka pomoc) - tutaj znajdzie się podmenu, gdzie można uzyskać pomoc:
    • In play area - widać całą planszę rozgrywki karcianej, można sprawdzić dowolną rzecz,
    • Your play area - widać połowę planszy gracza, tu jest kolejne podmenu:
      • Your Pokémon - widać wszystkie Pokémony w walce po stronie gracza, Pokémon aktywny (obronny) i Ława (miejsce gdzie są Pokémony, które aktualnie nie walczą),
      • Your discard pile (tzw. śmietnik) - widać wszystkie wyrzucone karty, które już nie mają prawa być użyte (chyba, że są odzyskane),
      • Your hand (ręka) - także miejsce, gdzie trzyma się karty dozwolone do użycia (poza talią),
    • Glossary (glosariusz, terminarz) - miejsce, gdzie wyjaśnione są pojęcia związane z rozgrywką,
    • Opp. play area - widać połowę planszy przeciwnika, tu jest kolejne podmenu:
      • Opponent's Pokémon - widać wszystkie Pokémony w walce po stronie przeciwnika, Pokémon aktywny (obronny) i Ława (miejsce gdzie są Pokémony, które aktualnie nie walczą),
      • Opponent's discard pile (tzw. śmietnik przeciwnika)- widać wszystkie wyrzucone karty przeciwnika, które już nie mają prawa być użyte (chyba, że są odzyskane),
  • PKMN POWER (moc Pokémona) - w tym miejscu wybiera się Pokémon power do użycia,
  • RETREAT (odwrót) - w tym miejscu wybiera się Pokémona, który zastąpi aktywnego (za zwyczaj za kosztem kart energii),
  • DONE ("skończone") - koniec rundy.

Używając przycisku SELECT również możemy zobaczyć In play area - całą planszę rozgrywki karcianej, gdzie można sprawdzić dowolną rzecz.

Vine Whip wymaga jednej Energii Roślinnej i dwóch Energii Bezbarwnych

Każdy Pokémon ma zdolność do atakowania, jednak wymaga to nakładu energii. W talii kart musi znajdować się przynajmniej 30 kart energii, które potem trafiają do ręki. W każdej turze można dać Pokémonowi tylko jedną kartę energii.. Każda technika wymaga iluś energii. Przykładowo, Poisonpowder Ivysaura lv. 20 wymaga trzech Grass Energy. Może się jednak zdarzyć, że atak wymaga energii oznaczonych gwiazdką. Jest to symbol Energii Bezbarwnej, którą można zastąpić dowolną energią. Na przykład Vine Whip tego samego Ivysaura wymaga jednej trawiastej i dwóch energii bezbarwnych. Można więc dać Ivysaurowi jedną Grass Energy, Fire Energy i Lighting Energy, a będzie możliwe użycie ataku.
Następnie atakuje się lub kończy turę opcją DONE.

Koniec

Gra może zakończyć na dwa sposoby.

Porażka

Gracz wykorzystał wszystkie karty i nie ma już żadnej karty w talii.
RADA: Graj cierpliwie, ale szybko, i uważaj na takie karty jak Profesor Oak, które "wysysają" karty z talii.
Przeciwnik wziął wszystkie nagrody.
RADA: Staraj się brać jak najwięcej nagród. Używaj ataków, które ranią Pokémony na ławce rezerwowej, na przykład Spark Pikachu.
W przypadku porażki gracz niczego nie traci. Jeżeli bierze udział w turnieju albo lidze - musi zacząć pojedynki od początku.

Zwycięstwo

Przeciwnik wykorzystał wszystkie karty i nie ma już żadnej karty w talii.
Gracz wziął wszystkie nagrody.
W przypadku zwycięstwa gracz otrzymuje kilka tzw. boosterów, zawierających kilkanaście kart. Karty te można później "wplec" w nowe talie i użyć w pojedynkach (cenna rzecz). Jeżeli gracz bierze udział w walce z Club Masterem pierwszy raz, otrzymuje medal. Jeśli bierze udział w turniejach i lidze - wygrywa.

Remis

Rzadko, ale jednak może się zdarzyć remis(ang. draw). Wtedy rozgrywa się jeszcze jeden pojedynek, na zasadzie nagłej śmierci.
Nagła śmierć to normalny pojedynek Trading Card Game, jednak na jedną nagrodę.

Karty

Kart jest łącznie 226, w tym karty energii, Pokémony basic, 1st i 2nd evolution, a także Trainer Cards Trainercardd.gif.
Wykorzystano siedem typów energii Energysymbol.gif, bez pobocznych, ciemności i metalu.

Colourlessenergy.gifFightingenergy.gifFireenergy.gifWaterenergy.gifGrassenergy.gifPsychicenergy.gifLightingenergy.gif

Każda z kart ma dokładny opis, taki, jaki znajdował się na prawdziwej karcie, nawet z oznaczeniami przynależności do talii (Fossil, itp.), opisu Pokémona i rzadkości karty. Jest również dodatkowa talia kart oznaczona symbolem GB. Podczas zakupu gry jedna z tych kart była dołączana do opakowania.

Legendarne karty

Termin "legendarne karty" odnosi się głównie do czterech kart, którymi posługują się Grand Mastersi. Mimo, iż słabsze od swoich nie-legendarnych odpowiedników, są bardziej cenne i przydatne w trakcie gry (Moltres może przywoływać energie ogniste, Zapdos i Articuno ranią Pokémony, które aktualnie nie walczą, a Dragonite leczy).

Region

Articol principal
Główny artykuł: TCG Island.
Region TCG Island

Region nie ma oficjalnej nazwy. Funkcjonują przede wszystkim dwa terminy, stworzone przez fanon: TCG Island (używane na Wikinezce) oraz Duelist Region (używane na Bulbapedii).
Region ma kształt wyspy o regularnej linii brzegowej w dwoma półwyspami, na północy i południu. Znajduje się tam na południowym wschodzie jedno, dość duże w stosunku do lądu, jezioro, nad nim jest las, na północnym wschodzie wulkan, na środkowym zachodzie pustynia. Pozostałe tereny wydają się być porośnięte trawami. Znajduje się tam dwanaście ważniejszych budowli, głównie kluby i laboratoria.

Mason Laboratory

Mason Laboratory - miejsce, gdzie gracz rozpoczyna swoją przygodę. Znajduje się tam Dr Mason, rozdający talie. Pomieszczenie składa się z dwóch pokoi: laboratorium i sali informatycznej. W tej ostatniej jest komputer, który zapisuje układy talii.

Konkursy

W regionie TCG Island jest jedno miejsce, w którym w przypadkowym czasie odbywają się konkursy. Nazywa się ono Challenge Hall i znajduje się na północy regionu. Podczas zawodów gracz musi pokonać czterech przeciwników - gdy pierwszy raz bierze udział w walce, jego ostatnim rywalem jest Ronald. Nagrodą jest rzadka karta.

Mr Ishihara's house

Mr Ishihara's house ("dom pana Ishihary") to miejsce, w którym przebywa znawca i kolekcjoner kart Pokémon, mr Ishihara. Na początku gry nie ma go w domu, który nazywa się "??`s house". Odnajduje się go razem z Club Master Nikki. Wymienia pewne karty na swoje, często rzadkie.

Imakuni?

Po rozmowie z ludźmi w Water Club, czasem w klubach może się pojawić tańczący mężczyzna w czarnym, uszatym kostiumie. Jest to osobnik zidentyfikowany jako Stange Lifeform Imakuni?. Korzysta on z kart Imakuni?, powodującej stan konfuzji na własnych Pokémonach. Jego przybyciu towarzyszy dziwna muzyka. Jego talia kart to Strange Lifeform Imakuni? Deck.

Pokémon Dome

Pokémon Dome to miejsce, gdzie znajduje się biblioteka regionu. Znajduje się ono w centralnym punkcie wyspy. Jest również bramą do Grand Hall, gdzie znajdują się Grand Masters.

Kluby

Kluby to miejsca, gdzie znajduje się mistrz sali. Składa się on z trzech pomieszczeń: głównej hali, recepcji (na lewo) i sali walk. Zazwyczaj w klubach są silne akcenty żywiołu, którym zajmuje się lider sali. W pierwszej edycji gry wyglądały one stosunkowo podobnie. W drugiej zostały zmienione zupełnie na styl reprezentowanego typu.

Fighting Club - Klub walki

Articol principal
Główny artykuł: Fighting Club.

Club Master: Mitch
Klub walki ma salę do gry z wyposażeniem do ćwiczeń fizycznych: sztangi i worek treningowy. Na ścianie znajduje się napis w azjatyckim języku (najpr. japońskim). Lider sali nie będzie chciał stoczyć pojedynku tak długo, jak długo nie pokonamy jego trzech uczniów, będących w różnych klubach w całym regionie.

Water Club - Klub wodny

Articol principal
Główny artykuł: Water Club.

Club Master: Amy
W wodnym klubie znajduje się basen. By dojść do mistrzyni klubu, należy pokonać dwie dziewczyny na sali, a następnie Joshuę. Muzyka w klubie jest cicha i spokojna.

Lighting Club - Klub elektryczny

Articol principal
Główny artykuł: Lighting Club.

Club Master: Isaac
Klub elektryczny jest pełen migających lampek. By wyzwać zajętego mistrza sali, trzeba pokonać innych ludzi.

Rock Club - Klub kamienny

Articol principal
Główny artykuł: Rock Club.

Club Master: Gene
Miejsce to jest umieszczone na pustyni. Dominują tu kamienie i piasek. Na sali rozmieszczone są pomniki Rhydona.

Grass Club - Klub roślinny

Articol principal
Główny artykuł: Grass Club.

Club Master: Nikki
Podobnie jak w stadionie Eriki w grach głównych, tym miejscem opiekują się kobiety. W chwili pierwszego przybycia do sali liderki nie ma. Po pokonaniu kilku club masters będzie można ją spotkać u pana Ishihary.

Psychic Club - Klub psychiczny

Articol principal
Główny artykuł: Psychic Club.

Club Master: Murray
Klub jest spokojny, na sali znajdują się jedynie fioletowe kolumny. Mistrz jest odwrócony do ściany i zastajemy go właściwie w transie. Dopiero po pewnym czasie wraca do normalnego stanu.

Fire Club - Klub ognisty

Articol principal
Główny artykuł: Fire Club.

Club Master: Ken
Miejsce położone na wulkanie do klub ognisty. Jak przystało na tego typu salę, znajdują się tutaj pochodnie i materiały związane w jakiś sposób z ogniem. Mistrz sali nie podejmie pojedynku z graczek tak długo, jak nie zbierze on ponad stu kart.

Science Club - Klub naukowy

Articol principal
Główny artykuł: Science Club.

Club Master: Rick
Typowo naukowe miejsce. Znajdują się tu półki ze szklanymi kolbami i sprzęt komputerowy. By dostać się do lidera, należy pokonać Josepha.

Możliwości konsoli

TCG GB, jako gra wykorzystująca konsolę Game Boy Color, ma kilka możliwości. Wykorzystuje podczerwień, umożliwiając otrzymanie kart premiowych niedostępnych przy samej grze. Połączenie konsoli z dwoma kardridżami gry TCG GB umożliwia pojedynek karciany między dwoma graczami (tzw. multiplayer).


Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
W innych językach